Tuesday, May 12, 2009

Crochet and Knitting

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera kepada pembaca2 blog ni...

Saya sekarang baru je surut sikit dari kobaran dalam jiwa yang meruntun nak belajar tentang SENI MENGAIT.

Tak sabar rasanya tapi kena la sabar... tgh tunggu masa nak pinjam buku dari library dan mula belajar mengait. Cuma kekangan kenderaan je nak pergi ke library tu.huhu.. nak buat macam mana..kat library tu ade macam2 buku yang dalam pemerhatian. Harap tak dipinjam oleh orang lain.

Kalau ikutkan, mengait ni ade 2 jenis. Yang pertama, kait jarum 1 iaitu mengait menggunakan 1 jarum yang boleh menghasilkan garment dalam bentuk 2D (leper je) seperti scarf, alas TV, alas peti ais, alas meja dan bermacam2 jenis alas lagi.. kait jarum 1 juga dipanggil Crochetting...Yang Kedua, kait jarum 2, juga dipanggil knitting iaitu mengait menggunakan 2 jarum yang boleh menghasilkan pakaian seperti baju panas, baju kanak2, topi, kasut baby dan lain-lain lagi.

Walaupun saya belum cuba, tapi saya fikir, sesiapa yang ingin mencuba, patut memulakannya dengan menggunakan 1 jarum dulu yang boleh membina semangat dan mendalamkan minat sebelum kait guna 2 jarum.

Walau macammana pun, semangat perlu terus dibajai supaya ia tak padam begitu saja tanpa sebarang tindakan. Hanya saja jangan ikutkan nafsu, belum belajar lagi dah beli banyak bahan untuk mengait. Takut nanti jadi hangat2 tahi ayam.

No comments:

Post a Comment

Orang Suka Beri Pendapat

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers