Tuesday, May 19, 2009

Nak buat Crochet, jadi Knitting

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera...

Beberapa hari yang lalu saya memulakan perjalanan jelajah ilmu melalui buku mengait yang saya pinjam daripada perpustakaan. Tajuk buku tu Knitting Basics. Asalnya saya nak cari buku kait satu jarum, tapi buku tu tak ada. Jadi saya pinjam buku ni. Pada pendapat saya, buku ini memang sangat sesuai bagi mereka yang ingin mula belajar mengait. Ada pengenalan tentang jenis benang dan jarum yang sesuai digunakan. Gambar2 nya mudah difahami memudahkan proses belajar.


Crochet ni saya dapat buat sampai sini je. blajar dgn tgk video. Minat dah lebih menjurus kepada knitting. Tapi jarum crochet tetap boleh guna untuk betulkan kesalahan masa knitting.





Inilah buku yang saya pinjam, benang dan jarum crochet pertama saya.

Ada 2 basic stitch untuk knitting, iaitu knit stitch dan purl stitch. Ada juga antara basic stitch ni yang saya tak faham dan tersalah buat sampai kene buka semula berkali-kali. Solution nya, saya cari video dan tgk macam mana ia sebenarnya dibuat. Alhamdulillah saya faham dan dah boleh buat sampai tajuk Purl Stitch.

Ini namanya Cast-on. Mula-mula tu susah juga nak buat. Ade video yang ajar cara mudah nak buat cast-on ni dan ianya berkesan. Ini lah hasil yang pertama belajar dari tgk buku tu.


Yang ini pula dah mula buat Knit Stitch. Knit stitch ni saya belajar dari video sebab tersalah faham buku knitting tu.

Sekarang ni dalam usaha buat purl stitch dan Insyallah saya akan muatkan gambar dalam post yang akan datang.

Wassalam

No comments:

Post a Comment

Orang Suka Beri Pendapat