Friday, July 20, 2012

Lembayung Ramadhan - Semanis Kurma TV9

Assalamu'alaikum...

Semalam rancangan yang ditunggu-tunggu pun muncul, tapi bukan lah tajuk sepertimana yang diwar-warkan minggu lepas iaitu Skandal di Tempat Kerja, tapi mengikut tema bulan yang akan datang lepas maghrib nanti iaitu  Lembayung Ramadhan.



Sesungguhnya Madrasah Ramadhan inilah menjadi medan kita bermuhasabah diri, memperbaiki amalan wajib dan memperbanyak amalan sunat seperti tadarus Al-Quran. Solat Tarawih juga merupakan solat yang istimewa kerana hanya dilakukan dalam bulan Ramadhan sahaja.

Paling seronok adalah Qiyamullail, melakukan solat sunat tahajjud, istikharah, berzikir....

Bagi ibu2 beranak kecil yang menyusu badan,  berdoalah semoga Allah mempermudahkan anda untuk qiyamullail, beribadah dengan khusyu' tanpa perlu mendengar tangisan anak yang terbangun di tengah malam. Ingatan ini juga buat saya yang beranak kecil, yang bangun di tengah malam minta susu. Ibu dengan anak yang menyusu badan ni, biasanya bonding mereka memang kuat, dan kalau anak dah biasa tidur sebelah ibu, bila ibu tiada di sebelah, bingkas anak bangun cari ibu. Banyakkan berdoa agar dipermudah urusan ibadah kita.

Harap maafkan salah silap saya sepanjang saya menulis di blog ini.

Selamat Berpuasa. Marhaban, Ahlan wa Sahlan Ya Ramadhan.

Impianku Menjadi Isteri Solehah
Membina Baiti Jannati

Thursday, July 19, 2012

Kesilapan Kerap Muslim Di Bulan Ramadhan

Assalamu'alaikum...


Terbaca di http://www.myadyna.com tentang Kesilapan Kerap Muslim di Bulan Ramadhan

Mari baca dan elakkan...



Highlights:
" Menganggap waktu Imsak sebagai 'Lampu merah' bagi sahur"

Maknanya: waktu imsak tu boleh lagi makan, cumenya lebih baik bersedia untuk berhenti makan. kira Lampu Kuning la, sebab 10 minit lagi nak Azan Subuh.


Sekian, Wassalam

Impianku Menjadi Isteri Solehah
Membina Baiti Jannati

Wednesday, July 18, 2012

Mimpi: Adakah Mainan Tidur Semata?

Assalamu'alaikum...


Malam tadi saya telah terbangun pada jam 4 pagi dikejutkan oleh bunyi anak sulung memanggil saya dan minta 'tutu'. Sesudah dibuatkan susu, saya tidur semula.


Dan saya bermimpi.


Saya ada di dalam sebuah mansion yang besar, saya berdiri di tangga bentuk melengkung dan boleh lihat ke aras bawah. Saya lihat biri-biri, kambing tertambat pada tingkap berdekatan dengan pintu keluar. kemudian satu demi satu dibawa keluar untuk disembelih (saya tahu dalam hati masa dalam mimpi tu, haiwan tu sume nak kena sembelih sebab nampak sorang ustaz bersama beberapa orang  bawa haiwan keluar. Dahla ustaz tu pun saya kenal.Huhu..)







Kemudian saya nampak Ustaz tu bawa anak kedua saya, exactly pakai baju tidur malam tadi keluar, saya seolah2 tahu anak saya nak kena sembelih, saya nak menjerit tapi tak terkeluar, macam mulut terkunci.


saya kejar ustaz tu dan orang2 yang bersama dengannya. saya sampai je tgk anak saya dah kena sembelih, saya terkaku kat tempat saya berdiri, dia nangis tapi tak kuat, diperhatikan oleh sekumpulan remaja perempuan yang ketawa tengok anak saya nangis.


Hati sedih, kemudian saya lari cari suami saya. saya cari di setiap dewan yang ada kat mansion tu, Akhirnya saya jumpa dia dalam keadaan mengantuk kat tengah2 dewan dengan kawan yang terlentok kt sebelah dia. saya marah dia sesungguh hati, sekuat-kuat suara.


" Dalam banyak2 haiwan yang ada kenapa abang bagi anak kita untuk di sembelih?! Orang lain sembelih kambing, sembelih lembu, tapi abang biar anak kena sembelih. Kenapa?!


Pastu saya tersedar. Saya minta henpon suami sebab tak nampak jam dinding.


Pukul 4.48 pagi.


Ada tafsiran ke?


Atau sekadar mainan tidur?


Jangan biarkan hidup anda diselubungi....MISTERI.......


Impianku Menjadi Isteri Solehah
Membina Baiti Jannati

Monday, July 16, 2012

Awan Mendung Ribut Petir

Assalamu'alaikum...


Mood hari ini: Moody


Semangat nak naik bila dengar lagu Rabbani, tapi tak tau nape tak boleh.


Pagi ni kejut anak2, mereka susah nak bangun kerana semalam tidur lambat. Jadinya aku dukung kedua-dua anakku gi rumah pengasuh. Anak no. 2 nangis tapi sebab ngantuk sangat, tak la nangis lama.



Anak sulung peluk erat tak mau lepas, wajah berkerut nangis tapi tiada suara. Dia gigit kuat lampin yang di pegang. Pujuk dia elok2 supaya tidur. Akhirnya dapat lepaskan diri untuk pergi kerja.


Tapi bukan pasal tu ku moody pepagi ni.


Taktau la sebab apa sebenarnya. Husband gi kerja pun tak terkeluar ucapan yang biasa ku beri mengiringi langkahnya ke kereta.


"Hati-hati memandu. Assalamu'alaikum."


Entah kenapa.....




~..............................~


Sabtu lepas, seperti tetiba tersedar, destinasi akhir ku adalah akhirat.


Perspektif tentang kematian juga dah berubah.


Bagi mereka yang pernah merasai sakit sebelum dan selepas melahirkan anak, mereka pasti tahu betapa sakitnya diri masa tu. Dah lepas bersalin, badan sakit dan lemah je rasa. Macam tu juga la mati. Hanya lebih sakit berganda2 lagi.


Melahirkan anak, ibu yang tanggung kesakitan untuk bawa anak berpindah alam. Dari alam rahim ke alam dunia.


Tapi mati, diri sendiri yang tanggung kesakitan untuk dipindahkan dari alam dunia ke alam barzakh@alam kubur menuju akhirat.


Kalau banyak amal soleh, dapatlah berehat selepas disoal Malaikat Munkar dan Malaikat Nakir.


Kalau banyak amal buruk, siaplah dapat azab sehingga dibangkitkan nanti.


Itu hari Sabtu. But today, none of that triggers my heart to get up and do any amal soleh.


Tak secuit pun hati ni nak happy atau bermotivasi untuk terus kumpul bekal untuk perjalanan di alam sana yang panjang.


Entah kenapa.....


Wassalam

Impianku Menjadi Isteri Solehah
Membina Baiti Jannati

Definisi CIntaku



Cinta bagiku
Harus melepaskan si dia bebas

Bebas menjadi diri sendiri

Tanpa perlu di bentuk menjadi seperti yang diingini

Hanya bimbingan yang perlu diberikan andai tersasar dari landasan kebenaran

Bukan arahan

Bukan kemarahan

Bukan hinaan



Cinta bagiku


Harus melepaskan si dia bebas

Bebas mencapai impian sendiri

Melakukan segala yang disukai

Bukan untuk menjadi kebanggaan orang lain

Bukan kerana pangkat dan harta

Hanya untuk kepuasan diri

Hanya untuk mendapat Redha Illahi



Cinta bagiku

Harus melepaskan si dia bebas

Bebas untuk pergi ke mana saja dia ingin pergi

Tanpa di hadkan ruang lingkup tempat dan jarak yang dibenarkan

Tanpa perlu dibataskan pergerakan

Kerana dia pasti tahu had dan batas kebebasan yang dibenarkan





Impianku Menjadi Isteri Solehah
Membina Baiti Jannati

Friday, July 13, 2012

Pasangan Berat Tulang - Semanis Kurma TV9

Assalamua'alaikum...


Siapa lah yang akan menjawab salam ku ini.

Blog ku ni ada pembaca ke?


Mood sekarang: Blur blur...


Di medan perang yang tiada kesudahan. Satu saja cara untuk menguatkan benteng pertahanan, iaitu kembali berpaut pada tali Allah yang kukuh.

Malam tadi berMahabbah bersama Semanis Kurma di TV9. Tajuknya menarik...


"Pasangan Berat Tulang"


Idealnya jawapan yang diberi, dalam rumahtangga, segalanya harus dikongsi.

Berkongsi tanggungjawab, tutur kata mesti yang terbaik, baru harmoni rumahtangga.

Realitinya, walaupun bukan semua,

Lelaki yang pandai serba serbi pun nak merasa jadi mcm lelaki sejati, balik rumah tak perlu buat apa2, semua isteri dah sediakan.

Bukan berat tulang, mungkin sekadar reward sebab dah penat bekerja.


Penat:


Lelaki - Tempat kerja jauh, keluar awal pagi, balik lewat petang, kadang-kadang maghrib. So penat drive, balik dah taknak buat apa2.


Perempuan - Biasanya tempat kerja dekat dengan tempat tinggal, keluar waktu Syuruk, balik waktu Asar. Sampai rumah ada kerja rumah menanti, angkat baju, masak, urus makan pakai tidur anak. takkan selesai sehingga semua dah tidur, biasanya 12 tgh malam.


Bukan merungut, tapi inilah realitinya. Yang membezakan keduanya cuma satu iaitu


~           KESABARAN          ~

Inilah satu kelebihan Allah beri pada Perempuan dengan syarat, sentiasa dekat denganNya.

Semanis Kurma minggu depan: SKANDAL DI TEMPAT KERJA


Pang!

Memang tajuk yang panas. Mesti tonton minggu depan.

Menambah ilmu untuk mengelakkannya, dan menasihatkan rakan2 jika ada yang terjebak.

Semoga Allah menghapuskan kejahilan dalam diriku. Amin.

Wassalam.






Impianku Menjadi Isteri Solehah
Membina Baiti Jannati

Monday, July 9, 2012

My Wishlist - Avon Jewellery

Assalamu'alaikum...

Dah lama rasanya tak update blog.

Sekarang ni Mood: Savvy Barang Kemas. Pantang tengok mesti rasa nak beli. Tapi kena stick to reality bahawasanya duit ku banyak nak guna untuk raya nanti. So masuk wishlist dulu.

So ini wishlistnya. Jom cuci mata....


Saya Nak:
No. 1 - Interchangeable Colorstone Necklace.
Ini dari Kempen 18, 2010.
Tak tau la bila lagi akan keluar.



Saya Nak:
No. 1 - Love for Shimmer Live Love Laugh Gift Set
No. 3 - Love for Shimmer Ring
No. 4 - Love for Shimmer Bangle
Ini yang terbaru, Kempen 13, 2012.
01/07/2012 - 31/07/2012
Duit...duit...duit....



Saya Nak:
No. 2 - V Shape Necklace
Ini dari Kempen 12, 2012.
16/06/2012 - 15/07/2012



Saya Nak:
No. 1 - The Black Interlace Goldtone Collection (Bangle 6cm)
Ini dari Kempen 12, 2012.
16/06/2012 - 15/07/2012



Untuk lihat katalog penuh dan menempah, sila la ke

http://avonparadise.blogspot.com/

Harga genap, tak ada 90 sen.
kalau nak tahu, lawati blog Miss SYANI ni
Gambar-gambar diambil dari blog tersebut untuk paparan wishlist je.
Promo la sekali, sambil menyelam minum air.
Harapnya satu hari nanti saya dapat beli barang2 kemas dalam wishlist ni.


Sekian, Wassalam.



Impianku Menjadi Isteri Solehah
Membina Baiti Jannati