Thursday, September 20, 2012

Kelompongan Dalam Hidup

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh...


Hari-hari di lalui seperti biasa. Tiada yang gempak, hanya berbeza sedikit dari hari sebelumnya, sama ada lebih baik atau lebih buruk.

Kerana statiknya hidup ni menjadikan hati ini terasa seperti ada satu kelompongan yang tak tau datang dari mana. Kelompongan yang mendambakan pengisian. Pengisian yang bagaimana? Pengisian dengan lagu-lagu terkini? Dengan celoteh penyampai radio? Atau dengan alunan zikir dan Al-Quran? Dengan ecramah-ceramah agama? Kelas Fardhu Ain?

Impian ini memang tinggi menggunung untuk menghadiri majlis-majlis ilmu tak kira lah kelas fardhu ain atau kuliah di masjid. Tetapi kekangan tanggungjawab dan amanah yang terpikul dibahu merantai kaki dari terus melangkah. Bukan sekadar pahala yang dikejar, redha yang didamba, tapi kemahuan meningkatkan pengetahuan meruntun qalbu dan akal untuk terus menyuburkan keinginan itu.

Ayat mudahnya, nak sangat kembali menghadiri kuliah untuk tingkatkan ilmu.

Tapi ilmu itu bukan saja dapat dari kuliah kan?
Ilmu juga boleh didapati dari pembacaan. Pembacaan yang berulang-ulang akan meningkatkan lagi ingatan dan mengekalkan ilmu di dada.


"Repetition is the Mother of Knowlegde"

- Ust. Syed Norhisham

Cari lah masa untuk mengisi kelompong dalam diri. Baca buku yang mudah untuk dicerna butir perkataannya agar menjadi ilmu yang bermanfaat di dunia dan menjadi aset selepas kita mati.

Wassalam.

Impianku Menjadi Isteri Solehah
Membina Baiti Jannati

No comments:

Post a Comment

Orang Suka Beri Pendapat