Wednesday, September 26, 2012

Inaugural Lecture - Food is Our Medicine

Assalamu'alaikum...



Tadi saya menghadiri syarahan perdana profesor bertajuk Food Is Our Medicine yang disampaikan oleh Prof. Dr. Mohamad Roji Sarmidi, Dekan Penyelidikan (Research Alliance Biotechnology). Rasa rugi sebab terlambat sampai kerana memenuhi hak diri yang perlukan tenaga untuk bekerja.

Sebaik memasuki Dewan Senat, UTMJB dapat seat, dengar lecture, memang terpinga2 sebentar sebab nak adjust pendengaran dan 'on' kan translator in my head bagi memudahkan penghadaman setiap bait kata-kata penceramah because the lecture is fully in English. Nak salin pun tak tau nak mula dari mana. Berbekalkan pengetahuan yang tak seberapa mengenai scientific names yang digunakan, dan kefahaman terhadap Bahasa Inggeris, saya mula mencoret sedikit dari isi ceramah yang disampaikan.

Kesimpulan yang dapat saya buat dari ceramah tadi adalah:

1. Elakkan makanan yang telah diproses (depleted food)

Depleted Food - Makanan yang telah dibuang bahan asas (essential). Contohnya, susu yang telah dibuang/dikurangkan kandungan lemak.

2. Tingkatkan pengambilan Saturated Fat (Contohnya Ayam Organik, Ikan bersisik dll)
(kalau salah minta betulkan, sebab ini yang saya dengar)



3. Kurangkan pengambilan karbohidrat

4. Makanan yang hampir lengkap kandungan mineral/vitamin adalah kuning telur.




Di akhir sesi ceramah, Dato' Steve Yap pula menyampai sepatah dua kata, memperkenalkan diri dan memberi gambaran awal tentang ceramah yang akan disampaikan petang nanti bertajuk "Anti Aging and Regenerative Medicine"

Terdapat beberapa poin juga yang sempat saya catat antaranya:

1. Kolestrol yang tinggi TIDAK menyebabkan heart attack

2. Semakin rendah kadar kolestrol dalam badan, semakin pendek usia, semakin tinggi risiko mendapat kanser, semakin kurang hormon lelaki (bagi lelaki), dan semakin kurang feminin (bagi perempuan)

Kolestrol yang dimaksudkan adalah kolestrol baik dalam badan. Bagi kolestrol buruk pula, kita perlu tingkatkan pengambilan Vitamin C kerana vitamin ini akan menukarkan kolestrol buruk kepada kolestrol baik (HDL).

3. Amino Acid digunakan untuk menyelamatkan manusia dari kerosakan hati (makanan tinggi amino acid - sila cari di internet, beliau tak nyatakan.

4. Pharmaseutikal (ubat-ubatan berasaskan drugs and sintetik) hanya merawat simtom penyakit, bukan penyakit. Walaubagaimana pun, penggunak tidak dipaksa meninggalkan terus ubat-ubatan ini. Food eaten as medicine hanya compliment ubat ni. Beliau kata, kalau nak makan ubat sahaja, silakan. Tapi kalau nak mencari penawar dari makanan, silakan berjumpa dengan kami (pertubuhan on nutritional medicine)

5. 90% penyakit berpunca dari pemakanan. Jadi melalui pemakanan juga penyakit boleh di patahbalik/sembuh (term yang digunakan adalah reverse, bukan cure ok.)


Saya tak mahu ulas mengenai Fats- dah konfius mana satu yang baik, mane yang tak baik = unsaturated ke, saturated ke... tapi saya tahu saya  perlu tingkatkan sedikit pengambilan lemak baik dan tinggalkan semua Trans fat. Salmon pun bagus, kalau berduit lebih la....

Bagi yang berada berdekatan dengan UTMJB, dijemput hadir ke Auditorium Institut Pembangunan Bioproduk (IBD), Blok N23a jam 2 petang nanti.

Sekian, terima kasih.

Wassalam.

Impianku Menjadi Isteri Solehah
Membina Baiti Jannati

2 comments:

  1. Ada kawan saya ajar, kalau pegi makan kat kedai, lebih baik makan yang rebus dari bergoreng, kalau ada yang mentah, lebih baik dari yang rebus. hehe

    ReplyDelete

Orang Suka Beri Pendapat

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers