Tuesday, November 30, 2010

Perkataan yang Dah Lama Tak Kedengaran

Assalamu'alaikum...

Perbualan kengkawan kat pejabat tetibe mencetuskan idea nak buat entri....

       Sekarang ni  Matematik dan Sains di sekolah adalah dalam bahasa inggeris, jadi term2 yang yang digunakan pun dah lain... kalau dulu saya tak faham apa itu ratio, hari ini saya teringat pula dengan satu perkataan yang dulu kita selalu jumpa, tapi sekarang dah terAMAT jarang kita gunakan iaitu:

CERAKIN

Apa maksud cerakin sebenarnya...?


Sebelum ni perkataan ini sering digunakan dalam soalan-soalan matematik. Biasenye orang paham Cerakin ni  maksudnya pisah2kan nombor mengikut kategori ape tah tak ingat lak....



Ikut kefahaman korang, ape maksud cerakin yang sebenarnya ya? 


Impianku Menjadi Isteri Solehah
Membina Baiti Jannati

1 comment:

  1. Salam..

    x ponah dongar , kena buka kamus dewan bahaso nie he3..

    ReplyDelete

Orang Suka Beri Pendapat